- الإعلانات -

أحمد صالح رسام المشاهير في حوار خاص لجريده أصاله وطن :” نصيحتي للشباب أدعم نفسك بنفسك وأمن بموهبتك ” .

0 502

- الإعلانات -

 

حوار : هاجر عبد العليم .
أحمد صالح ابن المنصوره تخرج من كلية الفنون الجميله قسم جرافيك جامعه اسكندريه موهبته الرسم برع وبرز في هذه الموهبة وحفر اسمه من نور رسم العديد من المشاهير من الوسط الفنى وحاز علي إعجابهم وقاموا بتشجيعيه والوقوف جنبه مثل الفنان أحمد بدير  والفنان احمد زاهر  والفنانه مادلين  طبر والفنانه ريم البارودي والفنانه الهام شاهين وغيرهم ولم يقتصر علي نفسه بل بدأ بتدريب غيره ،تم تكريمه في العديد من المهرجانات و شارك في العديد من المعارض منها معرض رؤي عربيه وجريدة الأهرام وبرج القاهرة و ساقية الصاوى واكتر من معرض بدار بن لقمان بالمنصورة واكتر من معرض بقصر ثقافةالمنصورة ولهذا كان لنا حوار خاص وممتع معه .

…………………. ؟
بدأت موهبتي من سن مبكرة واهتميت بها اهتمام فعلي وبدأت اتخصص وعندما تخصصت الموضوع فرق معايا جدا .

…………………؟
باستخدم أدوات الرصاص والفحم المائية، والألوان الزيتيه أكريول واللكريلك وبستخدم الديجتال ،بميل للرسم بالأبيض والأسود .

- الإعلانات -

………………….؟
بدأت أطور نفسي وأطور مستواي لان الرسم ليست هوايه فقط ولكن بينزنس أكثر أتمني أن أكون أكثر نجاح وأدرب ناس وبالفعل ده حصل .

…………………….؟
من اهم الصعوبات انك تستمر في تطوير مستواك ده صعوبة وتحدي الإنسان لنفسه بيكون أكبر تحدي .

…………………….؟
انصح الشباب بأنه يطور من نفسه ولو لم يحالفك الحظ وتدخل حاجه تتخصص فيها كفنون جميله أو تربيه فنيه فعليك أن تطور نفسك وتستمر في دعم نفسك بنفسك وعليك أن تحصل كورسات وتشاهد دروس أون لاين وتدعم وتطور نفسك بنفسك متستناش حد يدعمك مش كل الناس هتدعمك وتؤمن بموهبتك .

………………….؟
اوجه الشكر لأهم شخصين أثروا في وهنا الدكتور سعيد علي دكتور في كليه فنون جميله في جامعه اسكندريه فكان يساعدني دائما والدكتور محمود خفاجه نقيب تشكلين الاسبق بالدقهلية فهم أصحاب فضل لأنهم طوروا مني حاجات كثيره .

Leave A Reply