- الإعلانات -

لو إنت مهتم بمجال البرمجة إيه أكتر عقبة ممكن تواجهك و إنت بتحاول تتعلم لغة برمجة جديدة 

0 107

- الإعلانات -

 

متابعة راندا جعفر

أنك تعرف تبتدي منين ؟ و إيه المهم ؟ و إزاي تتعلمها و تطبقها صح و تكون مميز في المجال خاصة أنه من الشائع عن مجال البرمجة إنه صعب تتعلمة أو تشتغل فيه ؟ مع التطور المستمر في لغات البرمجة أصبحت أسهل و مناسبة أكثر لأي حد مبتدئ و عاوز يشتغل في البرمجة ؟

دلوقتي إحنا بنقدملكم تدريب ال paython وهي تعتبر إحدى لغات البرمجة المصنفة ضمن اللغات عالية المستوى وتمتاز بأنها علي درجة مرونة و سهولة عالية تناسب المبتدئين

 

لذلك فإنها تعد اللغة الأكثر مثاليةً لكل شخصٍ ينوي العمل في مجال البرمجة للمرة الأولى وده لانها مجانية ومفتوحة المصدر وده اللى بيخلى الشركات تسعى لعمل تطبيقاتها من خلال البايثون. وبعد كده تقدر على الدخول في أي مسار تحتاجه في المستقبل.

 

التدريب مدته 9 أيام علي مدار 3 أسابيع و هيفضل التدريب متاح علي مدار شهور يونيو و يوليو و أغسطس 2022 و المواعيد هتكون مسائية و بالشكل ده هتكون مناسبة للجميع .

 

التدريب أونلاين عبر برنامج مايكروسوفت تيمز يعني تقدر تحضر من أي مكان .

 

و هو تدريب مجاني مقدم من الإدارة المركزية للمشروعات و تدريب الشباب بوزارة الشباب و الرياضة ووزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات (الادارة المركزية للتنمية المجتمعية الرقمية )بالتعاون مع شركة مايكروسوفت و مؤسسة كير مصر للتنمية من خلال مشروع طور و غير .

 

التدريب هيساعدنا في فتح أفق جديدة فى تعلم لغة البايثون وهيكون تدريب متكامل لتغطية أهم الاساسيات التي تساعدك في أن تبدأ العمل في مجال البرمجة و هي كالتالي :

 

Python Environment Preparation Requirements

 

Setup Visual Studio Code for Python

 

PYTHON FUNDAMENTALS

 

Python Syntax

 

- الإعلانات -

Define Variables

 

Using Python as a Calculator

 

Python Operators

 

Control Flow Tools

 

Defining Functions

 

Python Iterators

 

Python Scope

 

Python Math

 

File Handling

 

و بعد إتمام التدريب كاملا بنجاح هتحصل علي شهادة من وزارة الشباب و الرياضة ووزارة الإتصالات و تكنولوجيا المعلومات و شركة مايكروسوفت

 

سارع بالإنضمام لينا من خلال اللينك التالي :

https://forms.office.com/r/JhPWe2VYkJ

 

 

 

وتابعوا بوستاتنا في تفاصيل تانية كتير عن التدريب .

Leave A Reply